fredag 27. november 2009

Ladidaaaaa...

Av alle ting jeg BURDE gjøre akkurat nå, er ikke blogging en av de.
Eksamen er rett rundt hjørnet, og jeg sitter i en forelesning og sliter med å holde meg våken. Jeg kjenner at det faktum at min bedre halvdel har fri, og i dette øyeblikk ligger hjemme og koser seg, ikke akkurat hjelper på motivasjonen. Motivasjon er kort sagt en mangelvare om dagen. Jeg er førsteårsstudent, og har virkelig begynt å føle både tidsklemme og angst komme krypende.. Også kjent som Førsteårssyndromet, en lidelse som ikke er til å spøke med. Om den er dødelig gjenstår å se, men symptomene kan være ille nok. Blant de mest vanlige kan man nevne en konstant gangende dårlig samvittighet, humørsvingninger a la turbo-pms, konstant trøtthet, forvirring, angst og et syklig forhold til kalenderen. Syndromet er ikke smittsomt, men kan gi symptomer hos omgivelsene. Min samboer lider for øyeblikk av akutt mangel på oppmerksomhet, betennelse i egoet og kjedsomhet.
Virker det kjent?

Jeg vet ærlig talt hvor tiden har blitt av.. Jeg følte fortsatt at jeg var i innkjøringsfasen, at jeg akkurat hadde begynt på høgskole, og at jeg hadde all tid i verden før eksamen. Så plutselig en morgen *pooooooff*, var eksamen rett rundt hjørnet. Så nå sitter jeg her med skjegget i postkassa, tenna i tapeten, og noen tusen sider jeg skal gjennom. Om ikke annet har jeg lært noe, med praksis, tverrfaglige prosjekter, gruppeoppgaver og alt annet som skjer i løpet av et semester, så blir semestret egentlig fryktelig kort. Neste semester skal det leses systematisk, jeg skal være en flink og strukturert student. Legg merke til denne påstanden, du kommer sikkert til å se den igjen ved slutten av hvert semester.

Hovedproblemet mitt akkurat nå er å få inn alle faguttrykkene. Derfor skal jeg prøve å gi meg selv dagens ord i lekse hver dag frem til eksamen.
Dagens ord: Hyponymi, Ellipse, Antonymi og Synonymi. Om noen sitter på geniale studeieteknikker og huskeregler, skrik ut!

2 kommentarer:

  1. sv: hei Aida! takk for kommentar på bloggen min... <3
    jeg fikk vel ca 17.000 i støtte... og begravelsen ble på 20 000 ... det er dyrt ja:s var ikke klar over det på forhånd....
    men så er det kanskje ikke noe almennkunnskap heller.

    folk har nok ingen forståelse for alt som fører med når man skal begrave sitt eget barn.. noe annet ville vel vært unormalt og..

    men at noen velger å henge ut og tråkke over folk som allerede ligger nede er bare trist:/

    SvarSlett
  2. Du har helt rett, det er trist. Folk burde vite bedre, og ha litt mer empati enn som så. Jeg vet med meg selv at alt som omhandler min sønn, og tapet av han, er sårt. Så det er direkte stygt å angripe deg på akkurat dette punktet.

    Begravelser og alt som har med det å gjøre er forferdelig dyrt. Som jeg skrev i det andre innlegget, vi fant steinen selv, gratis, og allikevel kom den på ca 6000 kr. Jeg klarte såvidt å dekke det med gravferdstønaden, men det var fordi jeg ville gjøre mye selv, vi hadde en veldig liten minnestund og familien min ønsket å bidra. Det er helt vanvittig at en slik krise også skal bli en økonomisk belastning..

    SvarSlett